Jak reklamować biuro rachunkowe?

2015-07-10 07:10:06

Właściciele biur rachunkowych coraz częściej zaczynają odczuwać problemy z pozyskaniem nowych klientów.

Zanim przystąpisz do właściwych działań


Na początek warto zastanowić się nad tym do kogo właściwie jest kierowana nasza oferta. Przede wszystkim powinniśmy zdecydować na jaki rodzaj przedsiębiorstw chcemy ukierunkować swoją działalność. Niewielkie firmy to mniejszy nakład pracy, ale jednocześnie mniejszy zysk. Z kolei duże przedsiębiorstwa mimo płacenia większych kwot niosą ze sobą ryzyko ugrzęźnięcia w dokumentach i prawnych niuansach. Musimy również brać pod uwagę dalszą przyszłość firmy - dobrze jest więc pomyśleć o tym, czy w miarę rozwoju biura nie należałoby poszerzyć jego oferty o kolejne usługi.


Przygotuj odpowiednio swoje zaplecze promocyjne

Wstępem do właściwego marketingu jest zbudowanie odpowiedniego wizerunku firmy. Podstawą do identyfikacji biura rachunkowego jest jego logo, które stanowi punkt zakotwiczenia marki w świadomości klientów. Dlatego powinno ono łączyć w odpowiedni sposób prostotę i pomysłowość. Nie każde biuro rachunkowe posiada swoje logo, jednak jeśli zdecydujesz się na jego zaprojektowanie, powierz to profesjonalnej firmie - taka inwestycja zwróci ci się szybciej niż sądzisz. Każdy szanujący się księgowy powinien posiadać również własną stronę internetową. W dobie wyszukiwania niezbędnych informacji z sieci będzie to pierwsze miejsce, w którym klient zapozna się ze świadczonymi przez nas usługami czy zobaczy proponowany cennik. Nawet jeżeli nie czujesz się dobrze w samodzielnym projektowaniu witryny, zawsze możesz zdecydować się na przygotowanie prostej wirtualnej wizytówki – lub ponowne zlecenie pracy ekspertom.


Ważne będzie również zadbanie o odpowiednio przygotowane materiały promocyjne. Wizytówki rozdawane klientom to obecnie standard, który nie robi na nikim wrażenia. Warto będzie więc zainwestować w profesjonalne ulotki oraz gadżety. Klienci uwielbiają otrzymywać firmowe kalendarze, zakładki, długopisy, smycze czy pendrive’y. Czują się wtedy o wiele bardziej zadowoleni z obsługi… a przy okazji korzystają na co dzień z przedmiotu, który eksponuje logo naszego biura. Jak udowodniły badania, przedsiębiorcy znacznie chętniej korzystają z usług firmy, która jest przez nich kojarzona – nawet jeżeli nie do końca pamiętają skąd.


Skorzystaj z kontaktów międzyludzkich

Skoro zadbaliśmy już o podstawy naszego wizerunku, nadszedł czas na właściwe działania marketingowe. Jednym z nich jest wykorzystanie dobrodziejstw marketingu szeptanego. Dzięki stworzeniu rozbudowanej sieci kontaktów, obecności na konferencjach, aktywności na forach internetowych czy opiniom zadowolonych klientów jesteśmy w stanie zrobić firmie skuteczną reklamę bardzo niskim kosztem. Osoby szukające biura rachunkowego doskonale zdają sobie sprawę z faktu, że wybierając księgowego najlepiej postawić na kogoś „sprawdzonego” przez rodzinę, znajomych lub internautów. Dlatego warto pokazywać bliskiemu otoczeniu (a nawet spotkanym nieznajomym) czym się zajmujemy i że jesteśmy warci zaufania.


Wykorzystaj odpowiednio możliwości komunikacyjne

Działanie w sieci warto rozpocząć od rozesłania naszej oferty przy pomocy poczty e-mail. Takie działanie zajmuje stosunkowo niewiele czasu, ale jednocześnie wymaga przemyślanego działania. Z jednej strony właściciel przedsiębiorstwa otrzymuje podsunięty pod nos kontakt z księgowym, który zajmie się jego rachunkami… a z drugiej przesadna namolność i spamowanie jego skrzynki odbiorczej może się skończyć tym, że nigdy w życiu nie skorzysta z naszej oferty. Zaprezentujmy się więc jako profesjonalne biuro, które rozumie potrzeby swoich klientów. Przy okazji zadbajmy także o to, by nasi pracownicy nie byli nachalni i błyskawicznie odpowiadali na wszystkie pytania i wątpliwości klientów.


Dla zainteresowanych wyborem księgowego ważne jest również to, aby wybrane przez nich biuro było łatwo dostępne zarówno poprzez kontakt telefoniczny, mailowy jak i osobisty. Stąd też coraz większą popularnością cieszą się internetowe serwisy lokalizacyjne, które pokazują na mapie miasta położenie firmy oraz jej dane kontaktowe. Najczęściej pozwalają one również na obliczenie przybliżonego czasu dojazdu do wskazanego miejsca. Wraz z postępem technologii mobilnej wspomniane usługi rozpowszechniły się również na smartfonach i tabletach - co tylko zwiększa ich potencjał. Dlatego jako księgowi powinniśmy zastanowić się nad umieszczeniem swojej firmy w tego typu serwisie – co możemy zrobić samodzielnie lub przy pomocy konsultanta.


Zaprezentuj się w globalnej sieci

Kolejnym ważnym elementem jest zaistnienie naszego biura rachunkowego w szeroko pojętym Internecie. Skoro posiadamy już przygotowaną stronę, należałoby ją odpowiednio wypromować. Wyszukiwarki internetowe będą ją pokazywały tym wyżej, im więcej odnosi się do niej linków z innych stron. Przydatne wydaje się więc dodanie naszego biura do najpopularniejszych katalogów firm oraz stron – jest to najczęściej darmowe i pozwala użytkownikom wyszukiwać firmy według interesujących ich kategorii. Płatność w przypadku zamieszczenia linku do witryny biura (lub banneru reklamowego) na innych stronach czy blogach jest z kolei indywidualną kwestią – podczas gdy niektórzy właściciele zażądają od nas zapłaty, inni zgodzą się na darmowe promowanie naszego adresu www. Pozyskiwanie pozytywnych recenzji w innych serwisach internetowych oraz rozprzestrzenianie linków do naszej witryny jest jednak zajęciem czasochłonnym, które wymaga dużej ilości pracy – a w przypadku darmowych katalogów istnieje duże ryzyko zaginięcia naszego biura w gąszczu identycznie wyglądających ofert. Właśnie z tego powodu duże firmy decydują się najczęściej na wydawanie ogromnej ilości pieniędzy na pozycjonowanie ich domen w wyszukiwarkach takich jak Google.


Zacznij działać w mediach społecznościowych

Obecność w social mediach jest obowiązkiem każdej firmy, która liczy się z należycie przeprowadzoną komunikacją ze swoimi klientami. Nie inaczej jest w przypadku biur rachunkowych - chociaż wymaga to odpowiedniego podejścia zarówno w przypadku strategii publikowania, jak i strony wizualnej naszego fanpage’a. To doskonałe miejsce do umieszczania na nim atrakcyjnej treści związanej z rachunkowością - takiej jak specjalistyczne artykuły, infografiki czy objaśnienia wybranych przepisów. Jeżeli nie czujemy się na siłach do samodzielnego zarządzania stroną najlepszym wyjściem będzie zlecenie prowadzenia facebookowej strony profesjonalnym podmiotom, posiadającym duże doświadczenie w społecznościowym marketingu i kontaktach z użytkownikami. Możemy również zastanowić się nad nakręceniem serii krótkich materiałów video, które zostaną umieszczone na portalu YouTube... a przy okazji zasilą i uatrakcyjnią także zawartość naszego facebooka. W każdym tworzonym materiale warto zamieścić też odnośnik do swojej strony internetowej. Dzięki takiemu zabiegowi klienci mają poczucie obcowania z profesjonalistą, któremu warto zaufać.



Zawsze pamiętaj o jak najlepszym stosunku do klienta

Koniec końców nic nie przemówi lepiej za naszym biurem niż profesjonalne podejście do klientów. Nawet najlepszy marketing nie zastąpi świadomości, że wybrane przez nich biuro rachunkowe jest skrupulatne i dotrzymuje terminów. Indywidualne podejście do potrzeb każdego zainteresowanego to wciąż rzadko spotykana cecha, która powinna być priorytetem każdego księgowego. Taki stosunek przyniesie oczywiste profity obydwu stronom – klienci otrzymają bowiem gwarancję najwyższej jakości usług, zaś biuro rachunkowe zyska należną sobie renomę. Droga do sukcesu wydaje się w takim wypadku już tylko czystą formalnością.


Skorzystaj z pomocy profesjonalistów

Nie masz czasu na rozsyłanie swojej oferty w Internecie i jednocześnie nie chcesz wydawać ogromnych kwot na pozycjonowanie swojej strony w wyszukiwarkach? Na szczęście w ostatnich latach rozwinęły się również usługi, które proponują nam bardziej skuteczne promowanie firm przy relatywnie niskich kosztach.


Jedną z nich jest chociażby Sprawdzony Księgowy (www. sprawdzonyksiegowy.pl). Oprócz darmowej opcji podstawowej strona oferuje również pakiety Premium oraz Bankowy Księgowy. Ich wybór gwarantuje nam zapewnienie skutecznej promocji przy relatywnie niewielkim nakładzie finansowym. Wspomniana oferta nie tylko wyręcza nas w pozycjonowaniu witryny, ale także zapewnia dopływ klientów poprzez polecanie naszego biura rachunkowego na portalu szybkafaktura.pl. Wybór pakietu Bankowy Księgowy rozszerza nasz współpracę o wybrane oddziały banku PKO BP, które będą rekomendowały nasze usługi swoim kontrahentom. Wybór płatnych pakietów to również dostęp do szeregu opcji, które polepszą funkcjonowanie naszego biura. Oprócz możliwości uczestnictwa w wielu innych projektach zyskujemy także dostęp do platformy Xenga, która służy do błyskawicznego kontaktu na linii księgowy – klient. Jej funkcjonowanie opiera się na zaawansowanej digitalizacji wszystkich dokumentów i przechowywaniu ich w sieci – dzięki czemu obydwie strony maja do nich dostęp w dowolnym miejscu i czasie. Jak więc widać, opisywana oferta zawiera w sobie rozwiązania, które w widoczny sposób zwiększają prestiż i funkcjonowanie naszych usług rachunkowych.